Friday, February 29, 2008

Lets talk about life

Assalamualaikum..salam pagi Jumaat.
Gambar atas ni tak kena-mengena ngan tajuk pun.. tapi gambar ni a part of life axa la...sebab axa yang masak sendiri Spagetti Bolognese with White Sauce (percubaan pertama buat white sauce) untuk dinner kami last night. Bawak bekal jugak pagi ni, bagi kak Ezamrina dan Aya rasa..

Ok la.. baru-baru ni axa ada tengok satu sedutan dari rancangan Oprah kat youtube, ada sorang lecturer ni nama dia Dr. Randy Pausch.. dia bagi lecture yang bertajuk The Last Lecture. Dia ni pesakit cancer... yang sepatutnya hidup sampai August 2007, tapi berjaya melawan penyakitnya sampai ke hari ini. Lecture dia ni..berckp tentang life.... memang nampak mcm biasa, tapi di akhir lecture nya.. sangat menyentuh perasaan. Ayah aszra sendiri tersentuh..apa tah lagi axa yang sentimentel. Last slide Dr. ni... actually dia buat lecture dan slide tu.. pada asalnya bukan la untuk disampaikan pada pelajar dan orang awam, tapi adalah untuk 3 orang anak-anaknya yang masih kecil..yang sangat manja dengannya. Dia tahu... dia tak ada banyak masa untuk ajar anaknya macam-macam tentang hidup.. tapi dia harap dia mampu tinggal kan 'sesuatu' yang dapat dinilai dan dimanfaatkan oleh anak-anaknya bila besar nanti. Tapi sekarang... lecture nya itu dah jadi inspirasi untuk orang-orang yang mendengar..termasuk axa kot. (saper2 yg suka layan youtube.. cari la ...)

Belajar la menghargai kehidupan yang kita miliki.. kerana kita tidak tahu apa yang telah dijanjikan untuk kita hari esok....

No comments: