Monday, February 25, 2008

Mungkin ini la CINTA - Buat Mak Teh dan Pak Teh

Tanggal 23 Februari 2007, hampir genap setahun Mak Teh telah pergi . Pemergiannya yang sangat mengejutkan semua... tanpa sakit yang tenat, tanpa ucapan terakhir, Mak Teh menghadap Illahi dengan tenang. Hati yang melihat sangat sakit, pedih.. Cucu yang masih dalam kandungan tidak sempat dibelai lembut tangan seorang nenek. Simpati membuak-buak, melihat kak Ina yang pengsan ketika jenazah diusung keluar. Setiap mata yang memandang, merah dan ada air jernih bertakung dan menitis.

Pak Teh... raut wajahnya tenang, melihat teman hidup, terbujur kaku..sedangkan petang sebelum itu, ada ucapan kasih terucap dari mulut Mak Teh. Melambai2 Pak Teh yang meninggalkan rumah untuk bekerja. Sempat Mak Teh berpesan.. jaga la anak-anak dengan baik. Pak Teh cuma senyum.. tanpa menyangka itu pesanan akhir buat nya. Dan bila Pak Teh balik, Mak Teh dah tak ada...
Pak Teh hanya duduk... sukar melihat air mata tumpah dari mata tua Pak Teh. Pada kami, dia bercerita.. semua tentang Mak Teh. Kata-katanya penuh senyuman... bercerita tentang selipar baru Mak Teh yang baru dibeli sehari sebelum...tak sempat Mak Teh nak pakai katanya... Lagi tersenyum, mengingatkan kami ubi yang ditanam didepan rumah.. tak sempat dia dan Mak Teh nak menariknya. Pak Teh tenang berceloteh.. Kami yang sebak.. menahan setiap air mata yang tunggu masa untuk tumpah.

Kami, anak-anak, anak saudara, sahabat handai.. mungkin mampu menangis, menitiskan air mata.. tapi Pak Teh, tak mampu untuk kami baca hati dan perasaannya. Kadang-kadang kami terfikir, Pak Teh tak sedih ke Mak Teh tak ada.. tapi lama-lama kami faham... Pak Teh lebih suka untuk mengingati saat-saat bersama Mak Teh dari mengingati pemergiannya.

Setiap yang hidup pasti mati. Itu janji Allah. Tanggal 21 Februari 2008, dua hari sebelum genap setahun pemergian Mak Teh.. Pak Teh pula pergi menemani Mak Teh. Sekali lagi, rumah itu kami kunjungi... sekali lagi melihat jenazah diusung keluar.. melihat deraian air mata anak-anak, saudara dan kenalan. Pak Teh pergi selepas diserang strok.. Selama ini, Pak Teh sihat, Pak Teh gigih namun... ini lah takdirnya. 6 bulan terlantar kesepian.. Walau pemergian Pak Teh ini telah diduga, tetapi air mata kami tetap mengalir jua... hampir genap setahun Pak Teh hilang teman...Pak Teh tidak mahu menunggu lagi.. dia pergi menghadap Illahi.. menemani isteri tercinta... Seolah telah terpatri satu janji.. Al- Fatihah buat Arwah Mak Teh dan Pak Teh...

No comments: