Wednesday, September 27, 2006

Mengawal ketenangan, memanjat kesyukuran di 4 Ramadhan

A'kum..
Salam di pagi rabu yang cerah. Hari ke 4 dalam bulan Ramadhan. Tapi tak secerah mata axa yang macam mengantuk ni. Biasalah, bulan2 posa ni. Mlm tadi pun tidur agak lewat. Kul 11 sempat lagi ke Seri Petaling bersama ayah Aszra untuk bermain boling. Tidur sekitar pukul 2 pagi dan bangun kembali pukul 4.45 pagi untuk bersahur. Axa agak kurang berselera beberapa har ni, jadi makan pun pilih yang tak berat. Pukul 5.15 sambung tidur kejap dan bangun semula pukul 6.30 pagi.

Pagi ni ayah aszra menghantar axa memandangkan kami akan balik rumah mak. Ye..ye.. dapat jumpa aszra. Rindunya ibu kat aszra. So kami menggunakan kesas highway, supaya lebih cepat sampai dan ayah aszra tidak perlu susah2 berpatah balik. Biasala, pagi-pagi layan radio era, dengan celoteh K&K dan yang Saiful Apek untuk slot Gitu-gitu di Era. Tu memang dah rutin setiap pagi. Tapi kalau axa mengantuk, terlentok juga.

Dan satu ketika, yang axa ingat kami baru je melepasi hentian awan besar. Dalam keadaan lalulintas yang lancar, dengan tiba2 saja sebuah kereta iswara aeroback warna kelabu yang datang dari lane tiga (lane tepi/perlahan) cuba memotong kami dari kiri namun mungkin disebabkan ada jarak nya dengan lori dihadapannya terlalu dekat, akhirnya kereta tersebut dari lane satu tadi terus memotong melintang betul2 depan kami dan melanggar kereta dia lane 3 (lane laju). Lepas langgar kereta lane 3 tuh iswara tu berpusing kembali ke arah lane kami (lane 2).Axa terpempan sekejap. Dalam kepala otak ni, dah terfikir, kami akan terlibat dalam kemalangan ni. Kereta disebelah kanan kami toyota vios mengelak dengan agak cool ke kiri iaitu kearah kami dan dalam masa yang sama ayah aszra bertindak dengan tenang turut mengelak ke kiri tanpa sebarang tindakan yang panik. Selepas berjaya merempuhi situasi yang mencabar tuh, kami hanya meneruskan perjalanan dan axa sempat menoleh ke belakang. Teruk iswara tuh, depan belakang hancur. Dan axa dan ayah aszra yang masing2 dalam keadaan terkejut memandang sesama sendiri. Semuanya berlaku di depan kami. Jelas di mata axa bagaimana lelaki pertengahan umur yang memandu kereta iswara tersebut memaut sterengnya dan bagaimana seorang perempuan yang hampir sebaya yang duduk disebelahnya seakan kaku mengharungi detik yang mencemaskan tu. Axa sendiri terasa darah di pam laju hingga ke kepala. Tahniah pada ayah aszra yang begitu tenang mengawal stereng kereta yang kalau diikutkan situasi tersebut mampu je menimbulkan rasa panik dengan cepat. Axa dan ayah aszra menarik nafas panjang, tanda lega dan bersyukur kami tidak terlibat.

Axa tidak pasti bagaimanakah keadaan pemandu kereta iswara tu. Sama ada dia sedang mengantuk atau dia memang nak memotong dengan laju atau dia terover control keretanya tuh. Tu la.. kadang2 bila fikir2 balik..sebaik mana pun kita memandu, jika persekitaran kita iaitu pemandu2 yang lain tidak berhati2, tidak mustahil kita pun akan jadi mangsa kemalangan. Orang lain yang lalai, kita pun turut menderita. Apa2 pun axa bersyukur sangat pagi ni, axa dan ayah aszra terlepas dari situasi yang mencemas kan tu. Alhamdulillah.....

Illustrasi di bawah menunjukkan bagaimana kemalangan tersebut boleh berlaku.(axa tak pandai melukis sangat).

4 comments:

ninest123 said...

replica watches, nike outlet, sac longchamp, longchamp, longchamp pas cher, nike free, louboutin outlet, longchamp outlet, louis vuitton, ugg boots, jordan shoes, tory burch outlet, nike air max, ray ban sunglasses, tiffany and co, uggs on sale, ralph lauren pas cher, prada outlet, polo ralph lauren outlet, prada handbags, oakley sunglasses, nike roshe run, nike air max, cheap oakley sunglasses, ugg boots, louis vuitton outlet, michael kors, ray ban sunglasses, louboutin pas cher, kate spade outlet, tiffany jewelry, air jordan pas cher, air max, burberry, louboutin, polo ralph lauren outlet, nike free, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, louboutin shoes, louis vuitton, gucci outlet, louis vuitton outlet, replica watches, louis vuitton, oakley sunglasses, chanel handbags, christian louboutin outlet

ninest123 said...

coach outlet, hollister pas cher, abercrombie and fitch, converse pas cher, ugg boots, lululemon, true religion jeans, tn pas cher, oakley pas cher, ray ban pas cher, michael kors, hermes, michael kors outlet, true religion jeans, vans pas cher, mulberry, hollister, nike roshe, michael kors, michael kors outlet, vanessa bruno, nike free run uk, true religion jeans, new balance pas cher, nike air max, timberland, michael kors, coach outlet, ugg boots, ray ban uk, replica handbags, north face, true religion outlet, michael kors, ralph lauren uk, nike blazer, lacoste pas cher, nike air max, nike air max, michael kors outlet, burberry, air force, sac guess, coach purses, north face, hogan, michael kors outlet, kate spade handbags, michael kors outlet, burberry outlet online

ninest123 said...

iphone cases, mcm handbags, wedding dresses, lancel, p90x workout, babyliss, soccer shoes, ferragamo shoes, mac cosmetics, soccer jerseys, longchamp, gucci, timberland boots, nike huarache, lululemon, insanity workout, converse outlet, celine handbags, birkin bag, louboutin, new balance, asics running shoes, ghd, nike roshe, hollister, hollister, reebok shoes, nfl jerseys, nike trainers, nike air max, converse, ray ban, jimmy choo shoes, oakley, vans shoes, mont blanc, north face outlet, hollister, valentino shoes, abercrombie and fitch, beats by dre, herve leger, chi flat iron, north face outlet, instyler, ralph lauren, vans, nike air max, baseball bats, bottega veneta

ninest123 said...

montre pas cher, thomas sabo, moncler, moncler, moncler, karen millen, bottes ugg, toms shoes, pandora jewelry, links of london, ugg boots uk, canada goose outlet, pandora jewelry, canada goose outlet, supra shoes, hollister, moncler, pandora charms, ugg pas cher, louis vuitton, canada goose, moncler outlet, sac louis vuitton pas cher, moncler, moncler, wedding dresses, canada goose, swarovski crystal, moncler, louis vuitton, ugg,uggs,uggs canada, ugg,ugg australia,ugg italia, replica watches, canada goose, coach outlet, pandora charms, canada goose, doudoune canada goose, marc jacobs, louis vuitton, louis vuitton, canada goose uk, juicy couture outlet, juicy couture outlet, swarovski