Friday, September 08, 2006

Kenangan Terindah - Buat Sahabatku ILLA

A'kum...
Hmm dah dua tiga hari axa agak kekeringan idea...mungkin jugak kesibukan kerja buat axa tak ada mood nak update blog. Pagi ini axa bersms dengan seorang sahabat baik axa, Illa, yang baru melahirkan anak minggu lepas. Axa sempat bertemu dengannya di HUKM. Comel baby boy tu. Tahniah..ILLA dan NUAR atas kelahiran IZZ FAKHRULLAH.

Illa atau nama penuhnya Suhaila Mohd Hassim, axa kenali sejak tahun 2000. Kami sama2 diterima bekerja dia UMM. Illa ni kreatif orangnya, graphic designer. Oleh kerana, axa pun baru pertama kali bekerja di KL, axa dan illa menyewa di rumah yang sama. Ingat lagi, rumah pertama kami di Jln Raja Bot Kg. Baru. Tiap2 hari berjalan kaki ke LRT kg baru nak gi kerja. Naif nya kami, sampai pernah tersesat berjalan ke lorong haji taib! Bila ingat kelakar pulak. Bila axa dah beli kereta, langkah kami makin panjang. Tiap2 hari ada je aktiviti. Hidup axa tak pernah bosan bila ada Illa. Kami pergi jogging, main boling, tengok wayang, belajar make up..semua kami buat. Dan buat pertama kali axa rasa, axa bertemu dengan seorang sahabat yang sehati dan sejiwa dengan axa. Dengan illa, apa2 pun boleh. Kami satu pejabat, satu rumah, satu bilik. Tapi kami tak pernah jemu nak bercerita. Tiap2 hari boleh tidur lewat sampai pukul 2-3 pagi dan sampai ofis pun boleh lagi berborak. Kalau axa menangis, illa pun menangis. Kawan2 ofis semua sedia maklum kami rapat macam adik beradik. Ayat yang biasa di dengar .."Mana ada as, mesti ada illa, dan mana ada illa, mesti ada as".

Selepas 4 tahun, hidup suka duka dengan illa, akhirnya 2004 menyaksikan perpisahan axa dengan Illa. Illa berjaya diterima menyambung pengajian untuk menjadi seorang guru dia maktab perguruan di utara tanah air. Minggu2 terakhir bersama illa, axa lalui penuh kesedihan. Boleh dikatakan tiap2 hari kami berdua menangis. Axa macam tak boleh bayang hidup axa tanpa illa. Macam bercinta pulak. Dalam kesibukan illa membuat persediaan, kami sempat menghabiskan masa melakukan pelbagai aktiviti. Dan Januari 2004, illa meninggalkan axa keseorangan untuk meneruskan kehidupan. Minggu2 awal ketiadaan illa, buat axa rasa sepi, kosong...walau ada kawan serumah yang lain, axa macam tak boleh duduk kat rumah lama2. Tiap2 hari lepas balik ofis, axa cuba sibukkan diri dengan macam-macam aktiviti, semata-mata nak elak dari rasa sunyi. Bila illa cuti, illa turun KL, jumpa axa. Bila jumpa mesti nangis. Mungkin sebab kami terlalu rindu...

Disember 2004, axa melangsungkan perkahwinan. Permintaan axa agar illa ada bersama axa waktu axa bernikah dan sepanjang majlis axa. Yang paling best, illa makeupkan axa untuk majlis nikah. Sekali lagi kami mengalirkan air mata. Genap setahun axa berumah tangga, tarikh yang sama illa pilih, 4 disember 2005, illa pula melangsungkan perkahwinannya. Masa tu axa ingat lagi, axa sekeluarga tiba di batu pahat agak lewat. Sampai2 illa tengah makan beradap. Axa terus ke meja pengantin. Sebaik saja illa nampak axa, dia seakan nak menjerit. Masa tuh axa mengandung 4 bulan. Kami berpelukan, dan masa tuh juga, seperti biasa kami menangis. Tak tahu la kenapa..gembira sedih..semua ada. Sampai semua tetamu tertanya2 kenapa pengantin menangis. Lama kami berpeluk dan menangis sampai terpaksa diredakan oleh keluarga. Mungkin, ikatan kasih sayang kami terlalu kuat.

Semalam, illa telah pun selamat melahirkan anak lelaki. Semua orang kata, kami memang sehati sejiwa hinggakan anak pun kami lahirkan dalam tahun yang sama. Biasalah... AS dan ILLA..akan sentiasa jadi satu nama yang tak boleh dipisahkan. Mungkin masa dan tanggungjawab memisahkan kami, tapi hati kami masih teguh sebagai sahabat sejati yang saling menyayangi....

1 comment:

milo said...

lorr.. kak illa sudah ade baby kaa.. tahniaah.. moga sihat sumernye..