Wednesday, December 29, 2010

Kasihnya Ayah...


Semalam, 28 Disember 2010, ulangtahun kelahiran ayah saya yang ke 64 tahun. Alhamdulillah... ayah saya masih sihat walaupun kadang2 dia kena gout sebab tak nak jaga makan... suka sangat makan daging la.. pastu kadang2 curi2 makanan yang berunsur seafood.. Tapi nak buat cam mana kan.. kalau tekak dah teringin nak merasa..


Bercerita tentang ayah, saya agak rapat dengan ayah sejak kecik lagi. Ayah saya seorang yang penyayang tapi sangat strict. Saya boleh bermanja2 dan mengada2 dengan ayah, tapi saya tak boleh untuk merayu atau melawan apa saja keputusan yang telah dibuat oleh ayah. Berbeza dengan mak. Emak garang sikit, pernah kena pukul masa kecik2..kalau mengada2.. memang kena bebel la kan.. tapi dengan mak, boleh la nak pujuk mak untuk buat apa2.. sebab mak jenis yang tak sampai hati... Emak dan ayah saya kontra... Ayah jenis keras hati.... mak jenis lembut hati. Sebab tu diorg ditakdirkan hidup bersama kan... saling lengkap melengkapi. Jenuh la saya dengan adik kalau dapat mak dan ayah yang sama2 keras hati...heheheh.


Berbalik pada Ayah, dulu2 ayah sanggup buat apa saja utk saya dan adik. Ayah hantar saya gi sekolah, sampai la hari terakhir saya ambik SPM.. Hujan, panas.. ribut..selagi saya mahu ke mana2, ayah sanggup redah. Pernah sekali masa saya darjah 1, motor ayah rosak.. saya pulak dah janji dengan kawan2 nak ke rumah cikgu kat Pekan Kapar.. Ayah tak nak saya mungkir janji, ayah sanggup hantar saya naik basikal tengah2 hari tu... Lepas tu ayah duduk berteduh bawah pokok sementara tunggu saya balik. Masa tu saya nampak ayah duduk bersandar pada pokok... kesian sangat ayah saya masa tu... Satu lagi incident yang menumpahkan air mata saya ialah masa saya tingkatan 5, saya balik dari tusyen di bandar Klang naik bas. Masa tu hari hujan renyai2.. saya terpaksa berdiri dibahagian belakang sekali sebab ramai orang. On the way tu, saya terpandang kat luar bas... saya nampak ayah dan mak saya belakang bas, tengah naik motor, meredah hujan...diaorg baru balik dari kerja la tuh. Atas bas tu jugak saya menangis... saya rasa sedih sangat tengok ayah dan mak saya... Masa tu keluarga kami tak ada kereta.... Saat tu juga lah saya bertekad untuk ubah kehidapan keluarga saya.. Saya mula berazam untuk cemerlang dalam SPM. Alhamdulillah... usaha saya berhasil. Saya berjaya membanggakan Ayah... dan harta pertama yang saya beli selepas 4 bulan saya mula bekerja ialah Kereta. Saya memang dah tekad nak beli kereta untuk kesenangan emak dan ayah saya pergi kerja. Walaupun saya terpaksa naik LRT pergi kerja... yang penting mak dan ayah saya dapat naik kereta. Tahun 2002, ayah beli kereta sendiri... dan tahun 2005, saya berjaya melangsaikan hutang kereta ayah... memang itu azam saya, saya nak bayar habis kereta ayah....


Semoga ayah saya selalu berada dalam keredhaan Allah, diberikan kesihatan yang baik dan dikurniakan dengan limpahan kasih sayang yang berterusan dari kami sekeluarga. Selamat Hari Lahir Ayah!

2 comments:

abiummi_khalish said...

salam ukhuwah..birthday ayah awak sama dgn birthday mak saya..:-)

as a.k.a axa87 said...

salam perkenalan... selamat hari lahir buat mak awak juga...