Wednesday, October 05, 2011

Tak percaya?

Semalam, hari selasa. First time saya ke ofis menunggang motorsikal sendirian tanpa en suami. Berdebar pada mulanya. Tapi Alhamdulillah, selamat pergi dan balik. Ramai yang tak percaya saya boleh menunggang motorsikal. Ya, saya ada lesen la... sejak umur 17 lagi saya dah ada lesen motor. Heheheh...


En suami ada kerja di Putrajaya semalam. Sebab tu saya bawak motor sendiri. InsyaAllah ...alah bisa tegal biasa. Kalau ditakdirkan en suami kena kerja kat tempat yang tak sehala dengan saya, saya tak kisah nak tungangg motorsikal sendirian hari2. Tak der jam.. tak payah bayar tol.. tak payah isi minyak banyak2.. Tapi full tank motor saya tu Rm 20 jugak la. Kelakar bila nak isi minyak...saya bagi duit RM 20 kat kaunter.. 2-3 kali budak tu tanya saya nak isi berapa? Saya dah cakap RM 20. Dia tak percaya kot..yer la, saya pakai helmet.. dan selalunya motorsikal biasa isi rm 5-10 je.


Satu insiden yang terkesan di hati saya ialah..bila salah seorang kawan baik saya di ofis, bergenang air mata tengok saya bawak motor sendiri. Tak sangka saya ada kawan yang prihatin.. Saya tak tahu kenapa dia menangis. Dia kata dia terharu tengok kecekalan saya bawak motorsikal sendiri. Dia siap tengok masa saya nak balik... Ini lah kawan susah senang saya, InsyaAllah... Untuk kawan saya tu.. Doakan je la saya ni selamat pergi dan selamat pulang ke rumah.. Itu lah juga pesan saya untuk mak dan ayah yang risau saya menunggang motorsikal...


Malukah saya menaiki motorsikal? Entah..tak pernah rasa malu pun. Saya dibesarkan dengan motorsikal sebagai kenderaan rasmi. Saya ke sekolah ayah hantar naik motorsikal. Di Universiti, saya ke fakulti menimba ilmu pun naik motorsikal. Malah...saya pernah kerja part time, praktikal semua naik motosikal. Jadi kenapa saya perlu malu? Malah bila saya naik motorsikal, saya lebih muhasabah diri.. mengenang kembali zaman2 saya tak ada kereta, menyebabkan saya berusaha lebih..belajar untuk cemerlang supaya saya dapat beli kereta untuk mak dan ayah.. untuk diri sendiri. Alhamdulillah... saya dah pun capai semua tu... Doakan keselamatan saya dan en suami... semoga niat kami diberkati.

5 comments:

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

cayalah as .. dlu time dating dgn hubby kita jemput dia kt kolej naik motor ..smp dia kena gelak fgn kwn2 bilik dia ;-)

Unknown said...

ehehehhe.. saya kalau bawak husband ni, kepala dia lagi tinggi dari kepala saya...hehehe

Anonymous said...

kak as, sy junior akak ms kt sek, act sy mmg ikut p'kembangan akak dr sek untill now coz sy sgt kagum dgn kehidupan akak.... sy melihat akak dr jauh, segan rsnye nk b'tego sape ngan org t'pelajar cm akak hihihihiih... act sy jg mcm akak...

Unknown said...

hai anon.. junior kat smpk yer. siapa yer.. perkenalkan lah diri. Ala, jangan la segan2. Akak pun macam orang biasa je. Heheheh. Btw, anything boleh contact akak kat email asnida78@gmail.com

Unknown said...

coach outlet, moncler outlet, canada goose, pandora jewelry, louis vuitton, canada goose, marc jacobs, louis vuitton, wedding dresses, louis vuitton, moncler, canada goose, moncler, bottes ugg, swarovski crystal, pandora charms, moncler, ugg boots uk, juicy couture outlet, replica watches, ugg,uggs,uggs canada, canada goose outlet, moncler, louis vuitton, moncler, pandora charms, swarovski, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose, karen millen, canada goose outlet, pandora jewelry, links of london, moncler, ugg pas cher, montre pas cher, thomas sabo, toms shoes, juicy couture outlet, moncler, supra shoes, doudoune canada goose, sac louis vuitton pas cher, canada goose uk, hollister