Wednesday, November 08, 2006

Setengah hari bersama anak2 Jepun



A'kum..

Salam di petang Rabu yang baru lepas hujan kat Kelana Jaya ni. Hari ni agak sibuk sikit. Pagi pukul 9 axa terpaksa menggantikan Jaja yang MC hari ni. Sakit perut katanya. Hari ni ada lawatan dari Kanoya High School, Jepun. Hait..hait.. Memang diaorg ni tepat pada masa la. Kul 9 je memang dah ada kat depan UNITAR ni. Ada 6 bas persiaran dan menanti dengan muatannya yang terdiri daripada pelajar2 dari jepun seramai 350 orang.

Axa kena ambik gambar untuk program ni. Tengok muka student2 jepun ni sama je. Ada yang comel2 dan yang paling penting semuanya mata sepet. Axa ni bukan pernah bercampur gaul dengan orang jepun pun. Selalu tengok drama dan filem jepun ada ler kan. Masa staff dan student Unitar handle student yang ramai ni masalah besar yang timbul ialah masalah bahasa. Diaorg ni boleh dikatakan 95% tak faham bahasa inggeris langsung termasuk la pengetua diaorg. Baru la axa tahu yang sistem pendidikan Jepun bukan macam kat Malaysia. Kalau kita di sini, BM bahasa rasmi dan BI tuh bahasa antarabangsa dan wajib dipelajari oleh semua. Tapi kat Jepun, memang tak ada subjek BI pun dalam silibus mata pelajaran diaorg.Patut la budak2 Jepun ni tak faham sepatah haram pun. Punya la susah nak berkomunikasi.Sampai ada yang pakai bahasa isyarat. Sib baik ada tourist guide yang membantu.

Bila difikirkan balik, tengokla betapa negara Jepun ni, dia tak kisah langsung pasal bahasa inggeris. Walaupun kononnya seluruh dunia guna BI untuk berkomunikasi, orang jepun tak pernah hairan pun kan. Mereka bangga dengan bahasa mereka. Selagi mereka mampu buat kerja dengan baik, tak pandai ckp omputih tuh pun tak apa. Bukan mcm kat sini, sampai ada jugak Malaysian yang konon2nya 'look stupid when speak malay'. Apa punya orang la ni. Hari ni kita boleh tengok orang Malaysia yang dah semakin ramai tak reti ckp bahasa Melayu. Then, kalau ckp bahasa Melayu ni tak ada standard. Pung pang pung pang..semua nak kena cakap omputih. Jepun, tuh..tak payah terror BI pun negara dia boleh maju. Ni Malaysia, kalau tak fluent in english.. memang tak ada tempat la nampak gayanya. Kerja kilang aje la... Malaysian sendiri yang tak bangga pada bahasa sendiri. Bukan axa kata BI tuh tak penting. Memang BI tuh bahasa global, tapi kita ada identiti sendiri, budaya dan bahasa sendiri. Walau sehebat mana kite dengan BI, kita juga perlu hebat dengan Bahasa Melayu kita. Baru la seimbang.

Kaki axa terasa penat sangat. Ke hulu ke hilir ambik gambar. Pelajar2 jepun ni pun nampaknya seronok. Ada program main batu seremban, main congkak. Mereka diperkenalkan dengan budaya Malaysia yang berbilang kaum. Sempat juga axa bergambar dengan diaorg ni. Sporting juga orang2 jepun ni ya. Ok la.. sampai sini coretan hari ni.. Sayonara..

No comments: