Monday, February 28, 2011

Pernah kerja ke dik?

Petang ni ada suasana hot la pulak kat opis ni. Ada geng yang terjumpa laman blog sorang budak praktikal yang memohon ehsan nak praktikal kat sini, tapi boleh pulak secara terang-terangan mengutuk tempat dia mencari pengalaman..

Saya ni, sebagai warga pemerintah ni terasa la jugakkan. Senang2 je budak ni label org kerja gomen ni cam gini lah.. cam gitu lah.. Sabor je la. Pastu dia nak banding kan pulak kebagusan kerja swasta. Dik, adik pernah kerja kat swasta ke dik?? kalau adik dah tahu bagus, naper lah adik nak datang pratikal kat opis ni. Ni la dia kalau tak tahu bersyukur. Pelik..pelik. Umur baru setahun jagung dah nak komen secara melulu. Rasanya, dia kenal orang department dia je kot.. department lain mana ada dia join pun. Nama saya sure dia tak kenal..huhuhuh.

Saya angin bukan apa, yer la.. senang2 nak label orang. Saya dengar citer, si budak praktikal ni tulis cam gitu sebab kena tegur/kritik oleh bos dia. Hmm, ni baru org gomen kritik dah melenting.. cam mana nakkerja swasta nanti? Ishh... saya lak emo..ehehhehe

Saya ni, sebelum masuk gomen, 7 tahun di area swasta. Alhamdulillah, banyak pengalaman yang saya timba. Malah semua pengalaman tu saya bawak bila masuk gomen ni. X saya nafikan, ada setengah atitude pekerja gomen ni tak berapa elok.. tapi saya rasa semua tempat pun termasuk swasta pun sama jugak. Dulu, saya selalu je jumpa orang yang suka tikam belakang, bodek boss.. semua, pastu pandai guna politik.. semua tu masa kat swasta. Tapi saya tak bawak benda2 yang x baik bila masuk gomen. Senang citer, semuanya terpulang pada atitude masing2. Kalau kita ni jenis yang waras, yang tahu membezakan mana satu baik mana satu buruk, insyaAllah kita takkan terikut2 dengan budaya kerja yang kurang elok. Kat ofis, saya masih ada masa untuk bersuka2 dengan ofis mate, masih ada peluang untuk FB ke, blogging ke.. tapi yang penting kerja mesti mau siap lah. Itu sendiri kena pandai bagi masa lah.... utk adik praktikal tu, hati2 lah ketika menulis sesuatu secara terbuka.. rasanya ramai yang dah print screen utk dijadikan bahan bukti tu dik...

5 comments:

adenium said...

setujuuuu.....
apapun... it's all about attitude jugak kan... so.. for me this little boy is showing his bad attitude...
hmmm dia tgh buat degree ke diploma tuh... grad pon belum kan.. haiyaaa... macam sudah banyak pengalaman... :P

maizikeem said...

bahaya....
pada kita...sometime..nak buat komen..nak beri pendapat kena pada tempatnya. Sometime diorang nie tak nak terima teguran..or is it tak suka ditegur (sape suka kena tegur ye tak??)..tapi nak lepas kan geram or marah dalam blog mencari nahas namanya! Kalau dia pikir kijer swasta lagi bagus..meh kemari..cuba nasib! Lagi la..apa dia ingat kalau dia budak hingusan yang baru belajar takkan buat silap, dan takkan ditegur..BIG mistake! infact sometime the boss tegur u with no mercy! nasib la kao..bukan dia pedulik u nak berenti kijer ke suka ke tidak! satu pergi sepuluh mari OK!!..
btw: nak baca blog dia tu...meh tunjuk..

Unknown said...

kak sid.. tu la pasal belum grad dah tunjuk perangai macam tu.. elok nya report ajer kat dia nyer supervisor tu

Kak aida.. dia dah delete entry dia tu, tahu takut la pulak. now dia dah block ip INTAN dari access blog dia.. kalau luar INTAN boleh la access lagi

Mama_anggun said...

oo..dah delete...emm..itu nama org pengecut...kalau berani sgt...naper tak voice out je...yer tak?

eii...sy pun geram...dia ingat kat swasta la yg paling best segala...setuju la bab atitude tuh...mana keje pun kalau itu la atitude ko...hah..camno nak tolong?

"kite bakor je" hahhaha

maizikeem said...

kena tegur tu biasa la..tapi kena biasa belajar nak improve! masalahnya budak2 yang belum grad & budak yg baru berkerja nie..ada perception kijer gomen macam nie..kijer swasta mcm nie..Semua tu..perception! Yang penting dan utama way of work..diri kita..work ethic kita..and yes asnida kita setuju..attitude!