Thursday, May 25, 2006

Tepian Tasik Ini...

Melewati tepian ini,
Membuka seribu lembaran,
Pada tasik itu aku rentangkan,
Segulung ingatan aku huraikan...

Satu ketika,
Saat mentari menyinar petang,
Berlari-lari aku bersama mu,
Mengejar seribu bayang-bayang,
Yang hanya menanti masa untuk hilang.

Saat itu,
Segala nya telah pasti,
Namun hati ini menafi,
Bayangan itu akan pergi,
Meninggalkan berjuta memori.

Melewati tepian ini,
Tergambar senyum dan tawa,
Bagai tiada yang bakal menyesakkan jiwa,
Sehening hembusan angin petang,
Setenang tasik di permukaan,
Namun didasar penuh kelukaan,
Adakah yang memberi belas ikhsan?

Hari ni,
Di tepian ini aku soroti,
Kenangan indah mencengkam lagi,
Namun,
Tersentak aku,
Segalanya telah pergi,
Tak mungkin terukir kembali,
Sekadar ingatan di kala sepi....

-Taman Tasik Kelana Jaya dlm ingatan, 2004-

No comments: