Monday, May 08, 2006

Rinduku pada dirimu (2)

A'kum..

Posting ke dua axa hari ni. Seronok plak nak bercerita tentang kawan2 axa yang best2 ni. Citer tentang Achim dah. So nak citer tentang Nur. Oh ya, sebelum tuh nak bagi tahu nama2 kawan axa ni.We all 5 orang terdiri daripada axa, Nur, Achim, Nora dan Zai. Semua ambik course IT.

Ok. Bercerita tentang Nur. Gadis pantai timur yang memang baik hati. Lemah lembut, sopan santun dan penuh dengan sifat kewanitaan. Nur axa kenal sejak tahun pertama di kamsis Aminuddin Baki. Tinggal satu blok tapi berlainan bilik. Tapi axa jadi rapat dengan dia sejak masuk tahun 2. Jabatan kami pun sama, so selalu gi kelas sama2. Naik motor pun saing2 sekali. Nur pun naik motor Honda c70 tapi motor baru la. No plat dia DQ 24. Cantik kan no tuh. Kalau Achim selalu tumpang axa, Nur pulak pemboncengnya ialah Zai. Nanti axa citer tentang Zai plak.

Seperti yang axa citer tadi, Nur ni memang baik orang nya. Dengan mak ayah axa pun dia pandai ambik hati. Yang best nya, dia ni tak ada loghat kelantan langsung dalam perbualan dengan kawan2. Kecuali la dia dah jumpa orang pantai timur jugak. Baru la dialek dia bertukar. Tapi menurut Nur, dia prefer kawan dengan orang dari negeri lain. Berkembang la sikit kan. Masa tahun 2, axa ngan Nur memang rapat betul. Dia ni banyak mempengaruhi axa dengan cara pemakaian yang lebih baik untuk seorang muslimah. Axa ni memang agak ganas sikit. Pemakaian axa lebih cenderung kepada pakaian lelaki. Jeans,t-shirt ..tu je la yang axa tahu. Dan semuanya dari jenama pakaian lelaki. Kasut atau sandal pun tak pernahnya ada yang fesyen pompuan, semuanya kasut sukan, atau sandal lelaki. Entah..axa rasa selesa begitu. Dari Nur axa banyak belajar untuk lebih bersopan dalam pemakaian. Kagum dengan Nur, begitu lemah lembut dan sopan santun. Di tahun ke dua juga, kami berdua sama-sama membina nama di kamsis. Nur semakin terkenal di Kamsis manakala axa pula semakin sibuk dengan aktiviti debat, pidato dan pantun. Axa masih ingat lagi, impian Nur sebagai seorg AJK tertinggi Minggu Jalinan Mesra kamsis. Nur nak buat yang terbaik dan dia nak axa tengok kemampuan dia mentadbir majlis yg berlangsung 3 hari tersebut. Dia nak kami sama-sama meraikan kejayaannya nanti kerana majlis itu bakal menjadi majlis yang terhebat di kamsis. Tapi dalam masa yang sama juga axa dikejutkan dengan berita pemilihan axa mewakili universiti dalam pesta pantun peringkat kebangsaan di USM, Pulau Pinang. Dan tarikhnya pula sama dengan majlis yang diusahakan oleh Nur. Sedihnya masa tuh. Nur pun sedih sebab apa yang kami rancang untuk majlis tuh semua terpaksa ditukar. Axa pun semakin sibuk dengan latihan pantun di unit kebudayaan.

Pada pagi Jumaat sebelum axa bertolak ke Pulau Pinang, di saat Nur sibuk dengan persiapan Majlis perasmian pada sebelah malamnya, Nur menghulurkan sekeping surat untuk axa. Jap yer..axa buka surat yang dah berusia 8 tahun ni. Masih elok dalam simpanan axa. Surat tu bertarikh 10/12/98.

"assalamualaikum

As, kite tak tahu dr mana nak mulakan. Tapi kite rasa baik diawalkan dengan seronok jauh berjalan? he..he..he..

Ok, gini.. sebagai sahabat karib, kita amatlah mengharapkan yang terbaik untuk kawan kite yang sorang ni. Pun begitu, jauh disudut hati, kite rasa sedih jugak sebab MJM yang kite dan rakan2 MJM corakkan tak dapat dilalui bersama As. Yer la..kite ni kan kaki jalan..

Kite faham, pertandingan pantun ni bagaikan mimpi jadi nyata pada As. Betul tak?.. Kite terkilan gak kerana kita dan zai tak ada kesempatan untuk makan di gerai sama2, rewang2 sekitar gerai sama2 dll..isk..isk...Tapi kite masih ingat, kite harus korban kan tu untuk impian kawan kite ni jadi kenyataan.

So, oleh kerana kite dahrasa terkilan, kite harapkan as bayarnya dengan lakukan yang terbaik di USM. Itu tak bermakna As patut capai juara (kalau menang tuh alhamdulillah) tapi yang paling penting ialah As tahu kemampuan dan tonjolkan yang terbaik. As kuat! As Kuat! Dalam kesibukan kite dengan MJM, kite sentiasa doakan As berjaya. Ingat..Usaha. Doa. Tawakkal. dah...jangan nangis.. kite jauh dr As ni, susah plak.. ok babai.. Ingat mak, ayah, Allah dan Kite..

I Love this Friendship,
Nur"

Hmm.. tu la kandungan sebenar surat Nur untuk axa. Axa baca masa dalam perjalanan ke USM. Memang mengalir air mata axa ni. Pada saat tu axa dapat rasa, axa ada kawan yang betul2 menyayangi dan mendoakan untuk axa dan akhirnya Alhamdulillah axa dan pasukan UKM berjaya menjadi Naib Johan Pesta Pantun peringkat kebangsaan tahun 1998. Kami menewaskan UTM di peringkat suku akhir dan UPM di peringkat separuh akhir. Namun tewas di tangan UNIMAS di peringkat akhir. Axa tahu, walau pun hanya tempat kedua, Nur amat bangga dengan axa. Kejayaan axa disambut meriah di kamsis. Menurut Nur, majlis yang dianjurkan juga berjalan dengan lancar dan meriah....

Nur kini juga seorang guru di sebuah sekolah rendah di Seri Petaling. Berkahwin juga pada usia 24 tahun dan kini mempunyai seorang cahaya mata. Seorang wanita yang benar2 mementingkan sahsiah dan maruah diri. Tidak pernah terlibat dengan mana2 lelaki sepanjang pengajian di UKM dan bersungguh2 dalam pelajaran. Nur memang best. Lama tak jumpa dia ni walaupun tak jauh dah. Untuk Nur jugak, mudah-mudahan berjaya dalam apa juga yang diceburi. Dia ni ada talent jadi guru besar atau pengetua..he..he..he..


bersambung...

No comments: