Thursday, May 25, 2006

Cerpen - Kembali (Part 4)

Keakraban Adlina dan Ain semakin ketara. Setiap minggu Adlina pasti mengunjugi Ain dengan membawa pelabagai hadiah atau pun makanan. Hubungan yang begitu istimewa ini tidak menjadi masalah pada Fuad. Malah Fuad lebih gembira melihat Adlina yang begitu senang dengan kanak- kanak. Maklumlah, Adlinalah yng bakal menjadi ibu kepada anak-anaknya selepas mereka berkahwin nanti.
Adlina memandang wajah Ain. Begitu tenang sekali dia. Adlina tersenyum melihat gelagat Ain yang sedang bermain dengan anak patung yang baru diberinya sebentar tadi.
“Auntie, Ain comel tak macam anak patung ni?”tanya Ain pada Adlina yang kini mula menggelarnya Auntie.
“Hmmm, sebenarnya anak patung tu yang comel macam Ain.” Jawab Adlina. Ain juga tersenyum.
Adlina terkenang kembali zaman kanak-kanaknya. Seperti Ain, dia juga pernah tinggal di rumah ank-anak yatim selama beberapa bulan selepas kedua – dua ibu dan ayah angkatnya meninggal dunia dalam satu kebakaran di rumah mereka. Hanya Adlina yang dapat di selamat oleh ayah angkatnya. Namun ayah angkat nya juga tidak keluar semula selepas cuba menyelamatkan ibunya di dalam rumah yang sedang terbakar. Ketika itu usianya 12 tahun. Dia ditinggalkan tanpa sebarang harta peninggalan malah yang paling menyedihkan, sehingga hari ini dia tidak pernah mengetahui siapakah ayah dan ibu kandungnya. Hanya seutas rantai milik keluarga kandungnya hingga kini menjadi simpanannya.
Menurut arwah ibu dan ayah angkatnya, Adlina diserahkan kepada keluarga angkatnya oleh sebuah keluarga yang pada ketika itu terlalu susah ketika usianya 4 bulan. Ayah dan ibu angkat Adlina kemudiannya membawa Adlina tinggal di bandar dan selepas setahun, ketika mereka hendak melawat keluarga kandung Adlina, keluarga tersebut telah pun berpindah dan sejak itu mereka terputus hubungan.
Selepas kematian ayah dan ibu angkatnya, Adlina tinggal di rumah anak-anak yatim dan akhirnya dia di ambil sebagai anak angkat sekali lagi oleh seorang janda kaya. Adlina mendapat kasih sayang yang sepenuhnya dari Puan Latifah sehinggalah Adlina berjaya melanjutkan pelajaran ke Ireland dalam bidang perubatan dan menjadi seorang doktor yang disegani.

“Auntie, Ain laparlah,” suara Ain menghentikan lamunan Adlina. Segera dia mengesat air matanya yang menitis.
“Ok, jom kita pergi makan,” Adlina segera mengajak Ain ke cafeteria.
“Assalamualaikum mama,” sapa Adlina ketika melihat ibunya sedang menonton televisyen. Tentu rancangan kegemarannya, Nona. Maklumlah dia seorang wanita korporat. Setiap perkembangan wanita harus dikuti, supaya tidak ketinggalan. Sejak kematian suaminya ketika perkahwinan mereka baru mencecah setahun, Puan Latifah bernekad untuk memajukan dirinya dan tidak pernah terlintas untuk berkahwin. Oleh kerana dia tidak dikurniakan anak, maka Adlinalah satu-satunya tempat dia mencurahkan segala kasih sayang. Ternyata pilihannya tepat. Anak angkat yang diambilnya dari rumah anak-anak yatim itu, benar-benar turut menyayanginya.
“Waalaikum salam… ha, Lina baru balik. Ke mana tadi? Setahu mama Lina takkerja hari ni.” Tanya Puan Latifah.
“Lina pergi lawat Ain mama.”jawab Adlina sambil menghempaskan punggungnya di atas sofa di sebelah Puan Latifah.
“Oh… Ain. Macam mana dengan dia? Dah sihat benar ke?” tanya Puan. Latifah lagi.
“Alhamdulillah mama. Tadi Lina tengok dia dah mula bermain dengan kawan-kawannya. Badannya pun dah semakin sihat.”jelas Adlina.
“Alhamdulillah. Baguslah macam tu. Senang sikit hati kita mendengarnya. Mudah – mudahan dia dapat keluarga angkat yang baik.” Balas Puan. Latifah.
“Tapi kan mama, Lina rasa nak ambil dia jadi anak angkatlah.” Tiba – tiba Adlina memberikan pendapat. Memang sudah lama dia memikirkan perkara tersebut.
“Bagus tu. Tapi mama rasa lebih baik Lina ambil Ain sebagai anak angkat selepas kahwin nanti. Lina dan Fuad pun dah setahun bertunang. Bukankah ikut perancangan hujung tahun ni kamu berdua kahwin. Lina pun dah hampir 27 tahun. Si Fuad kalau tak silap mama dah nak masuk 29 tahun kan. Ha.. sedang elok tu.” kata Puan. Latifah.
“InsyaAllah mama, kalau tak ada aral, kahwinlah Lina nanti. Sekarang ni Lina sibuk sikit dan fuad pun macam tu jugak. Kami pun jarang jumpa sekarang ni. Nantilah Lina bincang dengan Fuad. Cuma Lina takut Fuad tak setuju ambil Ain jadi anak angkat,” terang Adlina. Dia begitu risau sekiranya Fuad tidak dapat menerima Ain nanti. Dia tidak mahu Ain jatuh ke tangan keluarga yang tidak bertanggungjawab. Malah dia tahu, dia mampu membahagiakan Ain sebagaimana mamanya memeliharanya.
Adlina merenung gambar Fuad yang terletak kemas dalam bingkai gambar di atas mejanya. Fuad, lelaki pertama dalam hidupnya. Dia terlalu menyayangi Fuad. Dan dia tahu lelaki itu pun menyimpan perasaan yang sama. Perkenalannya dengan Fuad bermula di hospital tempat dia bertugas. Ketika itu, Adlina baru memulakan tugas sebagai seorang doktor. Fuad merupakan pesakitnya yang pertama dirawatnya. Fuad dimasukkan ke hospital kerana cedera dibahagian kakinya ketika sedang berkelah di sebuah kawasan air terjun. Kakinya patah akibat terhentakpada batu – batu di kawasan tersebut. Adlina yang pada ketika amat gementar menhadapi pesakit yang pertama. Namun Fuad kelihatan tenang kerana hatinya terusik memandang doktor muda yang begitu lembut sedang merawatnya.
Sejak itu hubungan mereka semakin akrab. Selepas sembuh dari kecederaannya, Fuad sering ke hospital tersebut bertemu Adlina. Semata – mata uneuk menunjukkan keikhlasan cintanya pada Adlina, Fuad sanggup menghadiahkan jambangan bunga kepada Adlina setiap hari selama 2 bulan sehinggalah hati Adlina berjaya ditawannya.
Adlina tersenyum tatkala teringat kisah percintaannya dengan Fuad. Dan kini dia bakal meneruskan dan berkongsi hidup dengan lelaki idamannya. Dia tahu pilihannya tepat. Fuad seorang yang setia pada janjinya. Adlina juga begitu menyenangi keluarga Fuad yang begitu mesra dengannya. Sayang, tunggulah saat-saat kita disatukan…..Adlina melelapkan matanya dengan harapan mimpi indah akan menjelma dalam tidurnya.

1 comment:

Anonymous said...

menanti sambungannya... :D