Monday, January 24, 2011

Kenapa saya berblog?


Pagi ni on the way ke office biasalah dengar radio kegemaran kami, hot.fm.. Pagi ni citer pasal blogger yang boleh jana income sampai 12k.. ehhehe. memang ada pun... pastu ada sorang blogger glamer ni, Redmummy pun diaorang call citer pasal blog. Tak dinafikan zaman sekarang ni ramai giler orang yang ada blog. Senang je nak jadi blogger zaman sekarang ni. Just sign up than follow je template yang ada. Lawa-lawa pulak tuh.. Lepas tu tulis la apa yang nak ditulis..


Actually, saya mula berbloging ni since tahun 2003 lagi. Masa tu Blogger.com ni tak lah secanggih sekarang. Dulu semuanya nak kena buat sendiri. Kena tahu bahasa HTML. Kena edit thru HTML. Pastu nak upload gambar mana boleh simply letak dalam blogger.com sebab diaorg tak provide space utk gambar. Jadi kita kena upload gambar kat mana2 site yang boleh letak gambar then letak link gambar tersebut pada kod html. Susah kan.. sebab tu masa tu saya pun kurang nak letak gambar. Lagi satu pun, zaman tu, gambar digital pun tak banyak lagi. Sebab utama saya berblog pada hujung 2003 dulu semata-mata untuk sahabat saya Illa yang meninggalkan saya untuk sambung study ke Utara Tanah Air. Saya buat blog tu agar dia boleh baca luahan hati saya.. dan boleh tengok gambar2 kami sama2. Blog tu dah tak ada dah sekarang.. saya pun tak sure mana pergi dah. Then, tahun 2005 saya sambung balik.. tapi tak lah kerap sangat saya update. Pastu bila dah dapat anak tahun 2006, baru lah saya secara aktif update blog. Masa tu Blogger.com pun makin canggih. Sangat senang nak upload entry dna gambar. Cuma masa tu saya rajin ubah layout saya.. saya design sendiri dan tak ikut template yang sedia ada.

Sekarang ni, jika ditanya kenapa saya tulis blog? Hmm.. Lumrahnya, saya memang suka bercerita. Jadi blog ni salah satu wadah tempat saya meluahkan cerita saya. Mostly cerita kehidupan saya, keluarga, anak-anak dan kawan2. Tapi bagi saya berblog ini biar ada hadnya. Jarang sekali saya meluahkan rasa kesedihan atau kekecewaan saya di sini, terutamanya kisah rumahtangga. Bagi saya perkara sebegitu tidak layak dipamer dikhalayak ramai. Namun begitu, cerita anak2 dan pengajaran2 yang boleh dikongsi bersama tidak salah untuk dipaparkan. Contohnya kisah anak sakit atau tak mahu ke sekolah. Dari entry sebegini boleh la kita berkongsi pengalaman mcm mana nak handle jika terjadinya perkara sedemikian.

Kisahkah saya samada ramai ke yang melawat blog saya atau blog saya sebenarnya tiada pengunjung? Actually saya tak kisah pun, malah saya tulis blog bukan untuk meraih ramai peminat atau pembaca. Tapi kalau nak baca dan berkongsi pengalaman dengan saya, apa salahnya.. Saya tahu sekarang ni blogger pun boleh jadi ala2 celebrity kan.. Tapi saya tidak.. saya tahu pengunjung blog saya boleh dikira dengan jari. Antara tujuan lain saya tulis blog juga ialah untuk rujukan saya sendiri. Kadang2 bila nak mengimbas certain2 peristiwa, saya akan ke blog saya untuk tengok bila tarikh2 penting.. apa yang terjadi.. so, tak apa lah kalau blog saya tak ada orang baca...heheheh. Nanti tunggu Aszra dan Asyif besar boleh la mereka baca blog itu yang seberapa ni. Banyak pun citer pasal dua buah hati tu jugak kan...


So, dalam berblog ini, masing2 ada tujuan masing2. Ada matlamat masing-masing. Kalau dah boleh sampai menjana income, why not kan.. rezeki jangan ditolak.. So, tepuk dada..tanyalah jari tu nak taip apa...ehehehh


p/s: Hari ni saya betul2 menangis baca blog Doa Buat Alanna (lepas dengar pemanggil hot.fm bagi tahu pasal blog ni..). Sangat terharu dan sedih.. Semoga ibu dan ayah adik Alanna tabah menghadapi ujian Allah.. Al-fatihah..

1 comment:

maizikeem said...

Asnida...blogging nie macam open diary la..cos kita berkongsi pendapat dan cerita yg berlaku dlm hidup kita. Tapi I agree with you, mesti ada had nya..I ada terbaca blog yg menyumpah seranah, mengutuk dan guna ayat2 yang kita sendiri takut nak dengar..For me..bahasa yg kita gunakan mencerminkan peribadi kita..