Wednesday, April 26, 2006

Sabar..

A'kum...

Hari ni hari rabu..26 April 2006.Pagi yang cerah, tapi axa terpaksa memandu sendirian hari ini. Ayah baby tak sihat..so decide ambik mc je la. Lama dah axa tak memandu pagi-pagi, tapi nak buat cam mana. Kadang-kadang stereng ni terkena jugak la kat perut. Tapi tak apa, nanti cepat la baby ni pandai drive keta..he..he..

Pagi ni axa nak bercerita.. cerita yang benar2 mengguris hati axa. Biar di sini saja axa luahkan. Bukan mohon simpati, tapi axa perlu luahkan agar tak terbuku di hati. Orang mengandung mcm axa ni seharusnya tak boleh simpan apa2 yang mengeruhkan emosi kan. Tak baik untuk kesihatan axa dan baby.

Pagi ni axa mendapat mesej dari seorang kawan yang bagi axa ..axa anggap macam kawan2 yang baik. Axa hormati dia sebagai kawan yang hebat bermain sukan kegemaran axa. Tapi apa yang menyedihkan mesej2 dia berbaur ketidakpuashatian dia terhadapat team nya yg diketuai oleh ayah baby. Apa kena mengena dengan axa.. axa bukan satu kumpulan dengannya. Malah, axa sepanjang mengandung axa tidak melibatkan diri dalam permainan ini. Ayatnya seakan mahu menyakiti hati axa. Mengugut axa.. apa semua ni. Kenapa perlu diluah kan pada axa. Jika tak berpuas hati, luah kan pada ayah baby. Bukan pada axa. Ayah baby pun sekadar menjalankan amanah sebagai ketua kumpulan. Bagi axa perkara begini memang perlu bertolak ansur sesama ahli sepasukan. Bukan dengan merungut. Axa tahu, kawan axa yang seorang ni bagus dalam permainannya. Memang ada ahli sepasukan yang tidak hebat bermain sepertinya. Tapi dlm pasukan, tolak ansur dan saling faham memahami tu penting. Kenapa berbeza benar sikap nya sekarang. Hanya kerana dia telah merasa bagus dan teratas berbanding kawan-kawan lain dalam permainan ni?

Yg benar2 buat axa sedih...semua rungutan diluahkan pada axa. Bila ditanya pada ayah baby, ayah baby kata kawan axa tuh elok je bermesej dengan dia. Tiada rungutan..tiada ketidakpuashatian. Pelik.. kenapa dengan axa dia berani begitu..jika benar dia berani meluahkan..luah kan pada ayah baby..suami axa sendiri. Dan kenapa harus disakiti hati orang yang sarat mengandung seperti axa ni? Kenapa harus axa dibebani dengan semua masalahnya?

Axa betul2 kecewa. Kawan yang axa anggap kawan yang baik, menyakiti hati dengan senangnya. Pada kawan axa tu, ingatla.. hati seorang ibu yang mengandung amat mudah terguris. Bukan nak menjadikan kandungan ini sebagai alasan, tapi ini lah hakikatnya. Apatah lagi di saat2 sedang sarat.. hormati lah perasaan axa. Axa perlukan ketenangan dalam menghadapi saat2 untuk melahirkan baby axa ini. axa perlukan sokongan dr keluarga dan kawan2 dalam menempuh pengalaman yang tidak pernah axa lalui ini. Bukan satu beban yang mengguris hati dan perasaan. Tipu la kalau axa kata..axa tidak takut untuk menghadapi saat kelahiran baby axa.. perkara hidup dan mati ini. Sememangnya axa takut, ngeri..tapi hanya semangat dan sokongan je yang membuat axa kuat dan cekal nak hadapi semua ni. Sebab itu lah seorang perempuan yang mengandung harus dijaga hati dan perasaannya. Bukan mintak terlalu dimanja atau nak mengada-ngada..tapi itu kebenarannya. Axa nak lahirkan baby yang sihat..baby yang comel.. tolong la fahami hati seorang ibu yang mengandung ini...sabar la axa... Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar.

No comments: