Friday, April 21, 2006

Cerpen - Kembali (Part 2)

Bab 2

“ So you macam mana?” tanya Fuad tatkala melihat Adlina yang dari tadi hanya berdiam diri diselahnya.
“Adlina, apa yang you fikirkan ni?”
“Hmmm. I am sorry sayang,” Adlina agak terkejut. Memang dia agak mengelamun.
“Apa yang you tanya tadi?” Adlina cuba mengambil hati Fuad yang sedang memandu.
“I tanya, you macam mana sekarang ni. Ye lah sejak I ke London,” jelas Fuad.
“Oh… I ok. Cuma…” kata – kata Adlina terhenti.
“Cuma apa sayang?”
“I teringat pada Ain.” Balas Adlina ringkas.
“Ain?” Fuad seakan terkejut mendengar nama yang memang tidak pernah dikenalinya sebelum ini.
“Hm.. my patient. Baru sedar 3 hari. Dah sebulan dia koma. Otaknya mengalami gegaran. We all baru tahu namanya Ain,” jelas Adlina.
“Hmm.. ok. But kenapa kali ini you terlalu concern pada pesakit you sampai I pun you tak layan.” Tanya Fuad.
“Sorry sayang. I bukan tak nak layan you. Actually I kasihan pada dia. Baru umur 10 tahun ibunya dah tiada. Mereka accident. Ibunya terkorban. Sampai sekarang kami tak tahu nama ibunya. Tak ada pengenalan diri langsung. Dan sekarang ni kami tak tahu siapa waris Ain. I pun tak tahu kenapa I rasa sedih bila tengok muka Ain.” Terang Adlina.
Fuad hanya mendengar. Dia faham perasaan tunang nya itu. Adlina seorang doktor muda yang begitu di senangi oleh ramai pesakit mahupun staff.
“Anyway I hope you boleh handle this case. But jangan ikutkan perasaan sangat ya,” Fuad menenangkan Adlina sambil tangan kirinya mengusap jari Adlina. Dia tidak mahu gadis yang bertakhta di hatinya itu sugul.
“Sorry sayang. I tak patut macam ni. You baru balik dari London. Tiba-tiba you tengok muka I macam ni kan.” Adlina terasa bersalah.
“It’s ok. I understand. I’ll always with you. But you must take care of yourself.” Balas Fuad. Kereta yang dipandu Fuad membelok ke sebuah restoran makanan laut.
“Ibu… ibu…. Mana ibu…..Ibu….. jangan pergi bu..” kedengaran suaran Ain memanggil ibunya. Adlina yang terlelap menjaga Ain terjaga dari tidurnya. Menurut jururawat yang menjaganya sejak dia pulih dari koma, hampir setiap malam Ain akan mengigau bertemu ibunya. Dan malam itu Adlina menganbil keputusan menjaga Ain.
“Ain, bangun Ain,” Adlina cuba menenangkan Ain
Ain terjaga dari tidurnya. Dia memandang ke sekelilingnya. Peluh membasahi tubuhnya. Airmatanya bergenang. Dia terus memeluk Adlina.
“Doktor, Ain takut.” Ain masih tersedu sedan.
“Ain, jangan takut. Kan doktor ada kat sini.” Adlina memujuk Ain
“Doktor, mana ibu Ain. Ain takut sorang-sorang. Ain takut tak ada ibu. Kenapa orang ambil ibu Ain,” anakkecil meronta lagi.
Air mata Adlina tumpah. Dia terlalu sedih melihat keadaan Ain.

Selesai makan tengah harinya dengan Fuad, dia segera kembali ke hospital. Sebenarnya, bukanlah rutinnya makantengah hari bersama Fuad kerana dia sering sibuk dan pejabat Fuad juga agak jauh dengan hospital tempat dia bertugas. Cuma kebetulan Fuad terpaksa ke tapak pembinaan yang berhampiran dengan hospital. Dan Fuad pastinya tidak akan melepaskan peluang utk bertemu Adlina
“Doktor, Ain nak jumpa doktor. Dia nampak agak segar hari ini,” seorang jururawat memberitahu Adlina sejurus Adlina hendak masukke biliknya.
Adlina tersenyem melihat Ain yang menunggunya di katil di biliknya.
“Hmm.. Ain sihat hari ni?” tanya Adlina.
“Sihat Doktor.” Balas Ain.
“Doktor, Ain nak cerita dengan Doktorlah.”
“Nak cerita pasal ibu Ain.” Terang Ain.
“Ceritalah, doktor nak dengar,” sengaja Adlina memberi semangat. Ain masih belum pulih sepenuhnya. Dia amat sukar mengingati apa yang berlaku dalam hidupnya. Dia hanya mengingati namanya yang pendek.
“Doktor nak tahu tak. Ibu Ain cantik macam Doktor. Doktor pernah jumpa ibu Ain?” Ain seolah –oleh gembira menceritakan perihal ibunya.
“Siapa nama ibu Ain?” tanya Adlina kerana dia ingin benar mengetahui nama ibu Ain supaya mudah untuk dia mencari warisnya.
“Nama ibu?” Ain agak terkejut. Dia cuba berfikir.
“Doktor, Ain sakit kepala,” tiba-tiba Ain mengadu kepalanya sakit. Adlina segera menenangkan Ain. Dia tahu Ain sakit kepala kerana cuba mengingati sesuatu.

Sudah hampir seminggu Ain di letakkan dibawah penjagaan pusat kebajikan masyarakat. Telah banyak usaha yang dilakukan bagi mengesan waris Ain, namun semuanya tidak mendatangkan hasil. Akhirnya pihak hospital terpaksa menyerahkan Ain ke pusat kebajikan masyarakat dan Ain kini tinggal di sebuah rumah anak- anak yatim.
Adlina bosan. Biasanya setiap hari dia akan ke bilik Ain. Mendengar Ain berceloteh. Walaupun dia masih gagal mengingati memori silamnya, namun dia petah berbicara. Dia selalu berbual dengan Adlina. Sehinggakan Adlina berasa begitu rapat dengan Ain seolah- oleh mereka mempunyai pertalian darah. Air mata Adlina menitis lagi mengenangkan Ain Nur Atikah Abdullah, nama baru Ain yang telah didaftarkan semula memandangkan dokumen rasmi Ain tidak di temui.
bersambung...

No comments: