Friday, May 25, 2012

Menjadi seorang ibu

Salam. Saya rasa tidak terlambat untuk saya ucapkan selamat hari ibu buat emak saya, ibu mertua diri saya sendiri dan juga buat semua wanita-wanita yang bergelar ibu. Walaupun hari ibu jatuh pada minggu kedua bulan Mei, tapi kita kenalah sentiasa menghargai ibu kita tiap-tiap hari kan.

Bercerita tentang tanggungjawab seorang ibu, saya dibesarkan oleh seorang emak yang sangat gigih bagi saya. Seingat saya, emak akan memulakan tugas sebagai seorang ibu dan isteri bermula dari pukul 4 pagi. Buat apa bangun sebelum subuh tu? Emak akan masak sarapan pagi (memang tak pernah beli). Biasanya kuih muih macam kuih keria, karipap. Saya tak pernah keluar rumah tanpa sarapan pagi. Lepas tu emak juga masak untuk makan tengah hari sekali sebab emak saya bekerja, jadi dia nak pastikan bila anak-anak balik sekolah, makanan dah ada. Kalau saya rajin, saya panaskan la. Yang penting makanan dah ada. Baju-baju sekolah saya, sampai lah saya mencecah ke tingkatan 3, emak yang basuh dengan cucian tangan. Emak tak nak saya pakai baju yang nampak kusam. Setiap kali basuh setiap kali tu la dinila. Bila dah form 3 baru la saya cuci sendiri, mak dah yakin saya basuh bersih kot. heheheh. Masa juga dengan gosok baju.. dah sekolah menengah baru lah saya gosok baju sendiri. Banyak yang emak saya buat untuk saya dan adik sepanjang kami dibesarkan.

Saya sebagai ibu pula, memulakan hari seawal pukul 5.30 pagi. Saya memang belum sempat buat sarapan. Pagi-pagi akan pastikan barang-barang asyif ready untuk di hantar ke rumah mak. Sarapan Aszra biasanya simple. Susu dengan roti, atau cereal pun dah ok. Dia memang tak makan banyak. Saya dan en suami pula biasanya bersarapan sendiri di ofis. Waktu malam, saya akan masak yang ringkas-ringkas. Lepas tu biasanya concentrate dengan pembelajaran Aszra. Bab-bab education saya yang akan pantau. Part melayan anak-anak tu bagi kat en suami la. Dia je yang larat nak main dukung-dukung dengan anak-anak. Tugas saya masih tidak seberat emak. Tapi insyaAllah saya akan cuba praktik kan apa yang emak buat untuk saya.

Terima kasih emak.

6 comments:

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

air tgn ibu tu terbaikk

Outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Unknown said...

ralph lauren, insanity workout, north face outlet, mont blanc, gucci, instyler, reebok shoes, babyliss, ferragamo shoes, wedding dresses, asics running shoes, longchamp, iphone cases, bottega veneta, soccer shoes, converse outlet, mac cosmetics, nike roshe, jimmy choo shoes, abercrombie and fitch, chi flat iron, hollister, nfl jerseys, nike huarache, baseball bats, louboutin, p90x workout, birkin bag, nike air max, nike trainers, vans shoes, beats by dre, lancel, oakley, giuseppe zanotti, nike air max, soccer jerseys, mcm handbags, herve leger, ray ban, north face outlet, celine handbags, vans, new balance, timberland boots, hollister, valentino shoes, lululemon, hollister, ghd

Unknown said...

coach outlet, moncler outlet, canada goose, pandora jewelry, louis vuitton, canada goose, marc jacobs, louis vuitton, wedding dresses, louis vuitton, moncler, canada goose, moncler, bottes ugg, swarovski crystal, pandora charms, moncler, ugg boots uk, juicy couture outlet, replica watches, ugg,uggs,uggs canada, canada goose outlet, moncler, louis vuitton, moncler, pandora charms, swarovski, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose, karen millen, canada goose outlet, pandora jewelry, links of london, moncler, ugg pas cher, montre pas cher, thomas sabo, toms shoes, juicy couture outlet, moncler, supra shoes, doudoune canada goose, sac louis vuitton pas cher, canada goose uk, hollister

narcisusbachman said...

The 13 Best Free Slots Apps in 2021 - JTM Hub
If you 원주 출장마사지 are looking to learn more 안동 출장안마 about 광주광역 출장샵 slots apps, we have listed the best 구리 출장마사지 casino apps 양산 출장샵 in India, UK, US, and Mac.