Friday, May 25, 2012

Menjadi seorang ibu

Salam. Saya rasa tidak terlambat untuk saya ucapkan selamat hari ibu buat emak saya, ibu mertua diri saya sendiri dan juga buat semua wanita-wanita yang bergelar ibu. Walaupun hari ibu jatuh pada minggu kedua bulan Mei, tapi kita kenalah sentiasa menghargai ibu kita tiap-tiap hari kan.

Bercerita tentang tanggungjawab seorang ibu, saya dibesarkan oleh seorang emak yang sangat gigih bagi saya. Seingat saya, emak akan memulakan tugas sebagai seorang ibu dan isteri bermula dari pukul 4 pagi. Buat apa bangun sebelum subuh tu? Emak akan masak sarapan pagi (memang tak pernah beli). Biasanya kuih muih macam kuih keria, karipap. Saya tak pernah keluar rumah tanpa sarapan pagi. Lepas tu emak juga masak untuk makan tengah hari sekali sebab emak saya bekerja, jadi dia nak pastikan bila anak-anak balik sekolah, makanan dah ada. Kalau saya rajin, saya panaskan la. Yang penting makanan dah ada. Baju-baju sekolah saya, sampai lah saya mencecah ke tingkatan 3, emak yang basuh dengan cucian tangan. Emak tak nak saya pakai baju yang nampak kusam. Setiap kali basuh setiap kali tu la dinila. Bila dah form 3 baru la saya cuci sendiri, mak dah yakin saya basuh bersih kot. heheheh. Masa juga dengan gosok baju.. dah sekolah menengah baru lah saya gosok baju sendiri. Banyak yang emak saya buat untuk saya dan adik sepanjang kami dibesarkan.

Saya sebagai ibu pula, memulakan hari seawal pukul 5.30 pagi. Saya memang belum sempat buat sarapan. Pagi-pagi akan pastikan barang-barang asyif ready untuk di hantar ke rumah mak. Sarapan Aszra biasanya simple. Susu dengan roti, atau cereal pun dah ok. Dia memang tak makan banyak. Saya dan en suami pula biasanya bersarapan sendiri di ofis. Waktu malam, saya akan masak yang ringkas-ringkas. Lepas tu biasanya concentrate dengan pembelajaran Aszra. Bab-bab education saya yang akan pantau. Part melayan anak-anak tu bagi kat en suami la. Dia je yang larat nak main dukung-dukung dengan anak-anak. Tugas saya masih tidak seberat emak. Tapi insyaAllah saya akan cuba praktik kan apa yang emak buat untuk saya.

Terima kasih emak.

9 comments:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

air tgn ibu tu terbaikk

Outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

ninest123 said...

replica watches, louis vuitton, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, louboutin shoes, cheap oakley sunglasses, sac longchamp, air max, nike air max, kate spade outlet, ugg boots, nike free, ugg boots, christian louboutin outlet, nike outlet, jordan shoes, oakley sunglasses, oakley sunglasses, louboutin pas cher, prada handbags, polo ralph lauren outlet, gucci outlet, prada outlet, nike roshe run, nike air max, tiffany jewelry, uggs on sale, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, longchamp, burberry, louboutin, louis vuitton, louboutin outlet, louis vuitton outlet, michael kors, tiffany and co, longchamp outlet, ralph lauren pas cher, air jordan pas cher, chanel handbags, replica watches, louis vuitton, polo ralph lauren outlet, tory burch outlet, longchamp outlet, longchamp pas cher, nike free, oakley sunglasses

ninest123 said...

burberry outlet online, michael kors, hermes, tn pas cher, north face, true religion jeans, new balance pas cher, air force, coach outlet, michael kors outlet, ralph lauren uk, sac guess, true religion jeans, kate spade handbags, ray ban uk, coach outlet, timberland, michael kors outlet, nike air max, converse pas cher, hollister, burberry, lululemon, north face, ray ban pas cher, nike free run uk, michael kors outlet, hollister pas cher, michael kors outlet, vans pas cher, true religion jeans, replica handbags, michael kors outlet, abercrombie and fitch, nike roshe, oakley pas cher, nike blazer, nike air max, nike air max, michael kors, michael kors, vanessa bruno, coach purses, ugg boots, hogan, lacoste pas cher, michael kors, ugg boots, mulberry, true religion outlet

ninest123 said...

ralph lauren, insanity workout, north face outlet, mont blanc, gucci, instyler, reebok shoes, babyliss, ferragamo shoes, wedding dresses, asics running shoes, longchamp, iphone cases, bottega veneta, soccer shoes, converse outlet, mac cosmetics, nike roshe, jimmy choo shoes, abercrombie and fitch, chi flat iron, hollister, nfl jerseys, nike huarache, baseball bats, louboutin, p90x workout, birkin bag, nike air max, nike trainers, vans shoes, beats by dre, lancel, oakley, giuseppe zanotti, nike air max, soccer jerseys, mcm handbags, herve leger, ray ban, north face outlet, celine handbags, vans, new balance, timberland boots, hollister, valentino shoes, lululemon, hollister, ghd

ninest123 said...

coach outlet, moncler outlet, canada goose, pandora jewelry, louis vuitton, canada goose, marc jacobs, louis vuitton, wedding dresses, louis vuitton, moncler, canada goose, moncler, bottes ugg, swarovski crystal, pandora charms, moncler, ugg boots uk, juicy couture outlet, replica watches, ugg,uggs,uggs canada, canada goose outlet, moncler, louis vuitton, moncler, pandora charms, swarovski, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose, karen millen, canada goose outlet, pandora jewelry, links of london, moncler, ugg pas cher, montre pas cher, thomas sabo, toms shoes, juicy couture outlet, moncler, supra shoes, doudoune canada goose, sac louis vuitton pas cher, canada goose uk, hollister

dalia alaa said...

https://decor-ksa.com/
http://caravank.com/us-for-sale/
http://caravank.com/car-caravan/
http://caravank.com/for-sale-in-jeddah/

dalia alaa said...

https://decor-ksa.com/
http://caravank.com/us-for-sale/
http://caravank.com/car-caravan/
http://caravank.com/for-sale-in-jeddah/