Tuesday, June 14, 2011

Darah seni

Cerita padal darah seni ni.. terasa macam ala2 artis la pulak. Tapi the fact is memang saya dilahirkan berdarah seni. Ayah saya bekas pemuzik pada tahun 60-70an yang lalu. Bapa saudara saya pun sama. Arwah datuk saya pemain viola RTM satu masa dahulu. Diorang ni memang main kat radio, tv, pentas2.. Bakat seni itu turun kepada saya. Alhamdulillah... saya boleh bermain keyboard dan beberapa instrument yang lain spt, piona.. harmonica, flute dan gitar. Tapi gitar ni saya tak tahan...tangan sakit.. hehehe.


Selain muzik.. ayah saya juga dulu seorang jurutari. Dia mengajar tarian kebudayaan. Sekali lagi darah seni tu turun kepada saya. Saya memang minat menari dari zaman sekolah. Zapin, Inang, Endang, joget.. insyaAllah sampai sekarang saya boleh menari dan boleh ajar org menari. Klasik india pun saya pernah belajar.. boleh la gerak2 kan kepala mcm penari india tu.. Cuma sekarang saya dah tak menari.. maklumlah.. bila kita ni bertudung, nak menari tu terbatas la kan.. mcm tak manis pulak.. pastu badan pun dah tebal.. menari pun mcm tak cantiknya.. hehehehe.


Satu lagi darah seni ayah saya ialah melukis. Ayah saya tu kalau ambik architecture mesti boleh punye. Ayah saya kreatif.. saya jumpa satu buku lama.. dalam tu ada semua design2 perabot yang dia buat sendiri. Dia design dan buat perabot tu sendiri. Siap ukuran ikut skala.. kagum saya.. Ada pandangan sisi, pandangan atas... Kalau nak tahu, kitchen cabinet kat umah saya, adik dan rumah mak semua ayah yang buat... ayah saya memang seorang handyman dan banyak skill.. Bab melukis ni... mcm tak turun sangat kat saya.. sebab saya mcm tak minat sangat la. Tapi kalau nak suruh kreatif dalam bentuk digital boleh la.. saya lagi suka guna photoshop dan illustrator. Saya pernah buat bisness kad kawin.. sebab saya boleh design sendiri.


Actually, nak citer tentang darah seni aszra. Ramai yang tahu dia memang attend music claa kat YAMAHA. So far, progress ok je.. Tapi lately ni dia nampak macam minat melukis dan mewarna. Sejak kalah dalam pertandingan mewarna hari tu.. dia nampak lebih berusaha untuk mencantikkan kaedah pewarnaan dia tu. Sekarang ni pulak, suka betul dia melukis. Walaupun mula2 memang tak cantik, tapi bila diajar, dia akan buat balik. Hopefully bakat seni dia yang ni dapat diperkembang lagi. Saya suka orang pandai melukis ni. Boleh lah aszra lukis muka ibu dia..heheheh

First Family Drawing