Friday, September 15, 2006

Heart - Antara Cinta & Persahabatan



A'kum.. salam di tengah malam yang tenang ini. Jam di laptop ni menunjukkan pukul 12.42 tengah malam. Malam ni axa berseorangan di rumah. Biar pun esok seawal 7 pagi axa harus ke Bukit Jalil, mata ni masih belum mengantuk. Tadi, axa bersama seorang teman yang tanpa dirancang, menonton filem Heart. Selepas melepasi bebrapa rintangan akhirnya dapat juga axa menonton. Hilang rasa bosan bersendirian malam ini.

Heart, tajuknya juga sudah menunjukkan, cerita ini adalah cerita tentang hati dan perasaan. Namun ianya bukan hanya berkisar tentang cinta yang melampau atau dengan kata lain, ala2jiwang, tapi lebih kepada erti sebuah persahabatan. Walau cinta iu lebih indah, tapi utuhnya sebuah persahabatan, dapat mengatasi segalanya. Biar pahit, pedih..namun melihat orang yang dicintai bahagia itu lebih membahagiakan.

Axa suka cerita ini. Jalan ceritanya tidak berat. Plotnya tidak meleret dan tidak membosankan. Setiap babak perlu kita tonton. Jika sebelum ini ada cerita2 indonesia agak meleret dan membuatkan penonton jemu menunggu, tapi filem ini terus menerus membawa penontonnya menikmati sinambungan ceritanya tanpa rasa jemu. Pelakon dalam cerita ini tak banyak, cukup dengan tiga watak utama dan beberapa watak sampingan yang tidak lebih dari 10 orang. Pengarahnya lebih suka memfokus kepada cerita tiga watak penting ini. Berlatarbelakang kan suasana tanah tinggi, keadaannya seperti di Cameron Highland, penuh dengan bunga2 dan ladang teh. Memang cantik pemandangan keseluruhan cerita. Dan yang paling membuatkan axa menghayati cerita ini adalah kerana lagu2 nya. Ternyata Melly sebagai music director, berjaya menyusun lagu-lagu yang indah, sesuai dengan cerita ini. Lagu My Heart dimainkan dengan orkestra yang memang best sangat sangat!(tak sabar nak tunggu soundtrack citer ni). Dan yang best jugak, bila diselitkan dengan adegan2 yang kelakar sangat. Memang tak bosan la.



"Aku kan sabahabat kamu yang sentiasa mendokong mu (menyokong) dan membantu kamu mendapatkan apa yang kamu inginkan". Axa tertarik dengan kata2 Rachel pada Farel yang membawa kepada keikhlasan sebenar seorang sahabat. Memang benar, cerita ini mempamirkan peranan seorang sahabat. Seorang sahabat, akan sentiasa ada tidak kira dalam masa sedih atau gembira dan akan sentiasa mencuba untuk melakukan yang terbaik untuk sahabatnya. Rachel, dalam kisah ini, menjadi lambang kepada sahabat sejati, sehati dan sejiwa. Biar tidak bersama dalam HATI tetap ada.



"Aku mencintai kamu seadanya dirimu". Semangat Farel buat Luna yang sedang menanti penghujung kehidupannya. Cinta sejati yang digambarkan, yang pada zahirnya sukar untuk ditemui sekarang ni. Memang cinta dan sayang itu perlu hadir bersama keikhlasan menerima semua kebaikan dan keburukan. Dalam cerita ni, Luna terus hidup dengan cinta sejati Farel yang tulus.



Kisah sedih ini walaupun sederhana, tapi penuh dengan pengertian. Keteguhan cinta seorang kekasih, mampu membangunkan semangat yang telah mati, dan keikhlasan sebuah persahabatan pula, mampu membahagiakan.Memang axa suka cerita ini. Menitis juga setitik dua air mata di penghujung cerita yang mengharukan. Ya! Bukan semua yang kita nak mampu kita miliki. Dan kadang-kadang apabila sesuatu telah hilang dari hidup kita, barulah kita menyedari tetang kewujudannya.

Axa puas hati. Terima kasih buat sahabat axa (HR)yang sudi menemani axa menonton di saat2 akhir. Lain kali boleh tengok wayang lagi. Hopefully enjoy dengan movie tadi.

Cinta itu kebersamaan, cinta itu saling mengisi...

Sinopsis cerita di: www.heartmovie.com

3 comments:

Unknown said...

replica watches, nike outlet, sac longchamp, longchamp, longchamp pas cher, nike free, louboutin outlet, longchamp outlet, louis vuitton, ugg boots, jordan shoes, tory burch outlet, nike air max, ray ban sunglasses, tiffany and co, uggs on sale, ralph lauren pas cher, prada outlet, polo ralph lauren outlet, prada handbags, oakley sunglasses, nike roshe run, nike air max, cheap oakley sunglasses, ugg boots, louis vuitton outlet, michael kors, ray ban sunglasses, louboutin pas cher, kate spade outlet, tiffany jewelry, air jordan pas cher, air max, burberry, louboutin, polo ralph lauren outlet, nike free, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, longchamp outlet, louboutin shoes, louis vuitton, gucci outlet, louis vuitton outlet, replica watches, louis vuitton, oakley sunglasses, chanel handbags, christian louboutin outlet

Unknown said...

iphone cases, mcm handbags, wedding dresses, lancel, p90x workout, babyliss, soccer shoes, ferragamo shoes, mac cosmetics, soccer jerseys, longchamp, gucci, timberland boots, nike huarache, lululemon, insanity workout, converse outlet, celine handbags, birkin bag, louboutin, new balance, asics running shoes, ghd, nike roshe, hollister, hollister, reebok shoes, nfl jerseys, nike trainers, nike air max, converse, ray ban, jimmy choo shoes, oakley, vans shoes, mont blanc, north face outlet, hollister, valentino shoes, abercrombie and fitch, beats by dre, herve leger, chi flat iron, north face outlet, instyler, ralph lauren, vans, nike air max, baseball bats, bottega veneta

Unknown said...

montre pas cher, thomas sabo, moncler, moncler, moncler, karen millen, bottes ugg, toms shoes, pandora jewelry, links of london, ugg boots uk, canada goose outlet, pandora jewelry, canada goose outlet, supra shoes, hollister, moncler, pandora charms, ugg pas cher, louis vuitton, canada goose, moncler outlet, sac louis vuitton pas cher, moncler, moncler, wedding dresses, canada goose, swarovski crystal, moncler, louis vuitton, ugg,uggs,uggs canada, ugg,ugg australia,ugg italia, replica watches, canada goose, coach outlet, pandora charms, canada goose, doudoune canada goose, marc jacobs, louis vuitton, louis vuitton, canada goose uk, juicy couture outlet, juicy couture outlet, swarovski